Mit együnk, ha hideg van?

Dátum: 2013-01-14

A hideg ellen megfelelő étrenddel is védekezhettek. A mínuszokban, szeles időben hamarabb lehűl a szervezet és a kórokozók hamarabb ledöntenek. A helyes táplálkozás segít az immunrendszer megerősítésében. Most megtudhatod, mit érdemes ilyenkor enni, inni.

Ha a nagy hidegben lehűl a szervezetetek, a kórokozók könnyebben ledöntenek a lábatokról. Ilyenkor fokozottan oda kell figyelni az immunrendszer erősítésére, ebben segíthet a helyes étrend.
A nehezebb ételek ilyenkor jobban csúsznak, de mértékletesen egyetek ilyeneket.
Ha nagy tápértékű, melegítő hatású ételeket esztek, akkor nagyobb az esély arra, hogy megfázás és plusz kilók nélkül átvészelitek a fagyos napokat.
 
Mit érdemes ilyenkor enni?
 
1. Több C-vitamint, ami karban tartja a keringést és erősíti az ellenálló-képességet. Hiányában vérellátási zavarok léphetnek fel, emiatt könnyebben kezdünk el fázni. C-vitaminban gazdagok többek között a citrom, narancs, grapefruit, pomelo, mandarin, kiwi, a zöldpaprika, a fejes saláta, a káposztafélék.
Érdemes frissen és nyersen fogyasztani őket, mert fagyasztás, főzés, sütés közben veszítenek vitamintartalmukból.
 
2. Télen ne fogyókúrázzatok! Az éhes ember sokkal fázékonyabb, mivel a szervezetnek energiára van szüksége a hőtermeléshez. Hideg időben tehát nem érdemes fogyókúrával vagy szigorú diétákkal sanyargatni a szervezetet.
 
3. Ilyenkor jobban kívánjuk a nehéz ételeket, de vigyázni kell miből és mennyit eszünk. Azoknak, akik egész nap fizikai munkát végeznek kint a hidegben, valóban több kalóriára van szükségük ahhoz, hogy felfűtsék a szervezetüket. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a plusz energiát zsíros, a szükségesnél nagyobb mennyiségű ételekből kellene elfogyasztani.
Nagy tápértékű, nagyobb energiatartalmú ételeket készíthetünk káposztából, a magyar konyha számtalan káposztás ételt ismer. A legnépszerűbbek: korhelyleves, dinsztelt káposzta, töltött káposzta, rakott káposzta.
Ami szintén megfelelő: a burgonyából, hüvelyesekből, gabonafélékből készült ételek. A kolbászos rakott krumplinak, lencselevesnek és a füstölt húsos bablevesnek most van a “szezonja”.
Az irodai dolgozóknak is szükségük van energiára, de nem túlzott mennyiségű plusz kalóriákra, mert az hízáshoz vezet.
Síeléskor se vigyétek túlzásba a zsíros ételek és az alkohol fogyasztását. Igaz a forralt bornak és a pirított hagymás nokedlinek nehéz ellenállni. Mértékkel persze minden belefér.
 
4. Vegyétek fel az étlapra a gabonát és a magvakat. A teljes kiőrlésű gabonafélék, a kenyerek, rizs, kuszkusz, bulgur, köles, quinoa, a sovány húsfélék, a halak, a növényi olajok, az olajos magvak mind jól jönnek ilyenkor.
 
5. Hadd csípjen! A csípős fűszerek ugyanúgy kimelegítenek, mint a pálinka. Ezért bátrabban lehet a fűszerezni: a chili, a cayenne bors, a fokhagyma vagy a fahéj kellemesen fűtenek, és még az immunrendszert is erősítik.
 
6. Az alkoholfogyasztást most se vigyétek túlzásba. Az alkohol ugyan felmelegít, de növeli a hőleadást, ezáltal elősegíti a kihűlést. A forralt bornak ugyan kevesebb az alkoholtartalma, de sok esetben túlcukrozzák. Érdemes ezért otthon készíteni meleg alkoholos italokat. Cukor helyett édesítsétek mézzel.
 
7. Nem csak a hőségben, de ilyenkor is sokat kell inni. A hidegben kevésbé vagyunk szomjasak, ezért tudatosan figyelni kell arra, mennyit iszunk. Azok, akik a szabadban dolgoznak vagy sportolnak, még napi 2 liternél is többet igyanak, mivel a test folyadékot veszít a mélyebb légzés, az izzadás és a fizikai megterhelés következtében.
Az ásványvíz és a gyümölcslevek mellett válasszuk a meleg italokat. A tea gazdag antioxidáns-forrás, így amellett, hogy felmelegít, még az immunrendszerre is jótékony hatással van. Az elegendő folyadék a bőr hidratálása miatt is fontos.
 
8. Mozogjunk! Az intenzív mozgás, a sport hőt szabadít fel a szervezetben, így segít védekezni a nagy hidegben.
 
9. Ne engedjétek a gyerekeknek, hogy havat egyenek. Még a tiszta fehér hóba is kerülnek szennyező anyagok a levegőből. Ráadásul könnyen okoz meghűlést.
 
10. Naponta többször egyetek keveset. Így nem terheli meg a táplálkozás az emésztőrendszert, és a szervezetnek több energiája marad a hőtermelésre.
Ha napközben nincs alkalmatok meleg étel fogyasztására , akkor reggelire vagy vacsorára egyetek meleget, a nap folyamán pedig tartalmas szendvicseket fogyasszatok.